Als je een bui hebt om niet zomaar simpelweg gelukkig te zijn, maar om als gehypnotiseerd door het huis te dansen zou Ebo Taylor weleens een gouden tip kunnen zijn. Het eerste nummer dat ik nog niet eens zo lang geleden van hem hoorde, was ‘Come along’. De combinatie van het schijnbaar oneindige steady ritme, de wat slordige, stevige blazers en het hartstochtelijk gebiedende dan weer roepend-smekende zingen van Taylor deed mij à la minute op tilt slaan.
‘Come along’ is mijn favoriet, al gooit hij wat mij betreft ook hoge ogen met het melancholieke, tegelijk ook swingende ‘Love and Death’. In de oudste versie van het laatstgenoemde nummer is er een vrouwenkoortje dat hem ‘te hulp schiet’ en de tekst op zo’n verrukkelijk naïeve manier brengt dat er een haarscheurtje in je hart schiet van geluk. Maar ook als Taylor dit nummer alleen zingt, kun je niet anders dan luisteren naar het verhaal dat hij je vertelt en hem dansend antwoorden.
Wie is deze Ebo Taylor eigenlijk?
Ik had tot voor kort nog nooit van hem gehoord, moet ik bekennen. De koning van de hedendaagse West-Afrikaanse muziek, zo begrijp ik nu. YouTube verzon op basis van wat ik op dat moment beluisterde dat ik ook maar eens naar zijn muziek moest luisteren. Ebo Taylor verscheen ineens in mijn speellijst. Dat was een goede zet. Inmiddels heb ik Taylor’s cd’s thuis en zit ik tot over mijn oren in de West-Afrikaanse highlife en afrobeat muziek. Dat is waar Taylor nu al meer dan zes decennia zijn leven aan wijdt. Door highlife te mengen met jazz en funk creëerde hij een heel eigen vorm van Ghanese afrobeat.
“I feel like I’m still playing jazz but with Ghanaian rhythms. There are American influences in my music but there is African culture behind it. Along with jazz, James Brown and funk brought changes to my music.”
Ebo Taylor
Inmiddels 83 jaar oud, bracht Ebo Taylor in 2018 een nieuwe cd uit en toerde hij er in datzelfde jaar nog lustig op los samen met een jonge garde West-Afrikaanse musici en enkele leeftijdgenoten. Ik had Taylor nota bene vorig jaar kunnen horen spelen onder andere in Rotterdam waar hij optrad, ware het niet dat zijn muziek toen nog niet aan me was voorgesteld.
Ebo Taylor werd in 1936 geboren in Cape Coast, Ghana, waar hij nog altijd woont in Saltpond City. Van kinds af aan heeft Taylor de invloed ondergaan van de traditionele Ghanese muziek die in de vissersplaatsen op Cape Coast niet weg te denken is uit het dagelijks leven. Tegelijkertijd werd overal highlife muziek gedraaid, die steeds het hart van zijn muziek zou vormen. Highlife is een muzieksoort waarin Afrikaanse traditionele ritmes worden gecombineerd met Amerikaanse brassbandmuziek. Later kwam hier de invloed van jazz en funk bij, waarmee Ebo Taylor in de jaren ’70 een heel eigen vorm van afrobeat creëerde. Afrobeat combineert West-Afrikaanse met Afro-Amerikaanse muziek en kende zijn hoogtijdagen in de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw.
Hij leerde als jongen gitaar spelen van andere kinderen, maar al snel streefde hij hen voorbij. Na de middelbare school ging hij spelen in de highlife band ‘The Stargazers’, gevolgd door andere highlife-bands aan de Cape Coast en in Accra. Hij vervolgde zijn opleiding aan de Eric Gilder School Of Music in Londen, waar hij vanaf 1962 drie jaar woonde. In 1965 keerde hij terug naar Ghana.
“It was fun to be in London,” zegt Taylor. “It was the swinging ’60s and I hung out in clubs with musicians like the Beatles and the Rolling Stones. They were good times.”
Ebo Taylor
Tegelijkertijd constateerde Ebo Taylor dat in het Westen de tijd toen nog niet rijp was voor zijn muziek:
“But highlife music wasn’t popular with English people then. […] I think they thought that, unlike Trinidad and Jamaica, Africa was primitive, with people living in trees in the jungle. They didn’t come across African music in their social life and they weren’t interested to seek it out, so they never really heard it. But highlife was very popular with Africans in London! It was a powerful reminder of home.”
Dit in tegenstelling tot Ghana waar zijn faam als zanger, gitarist, componist en bandleider vanaf de jaren ’70 tot grote hoogte steeg. Wereldwijd kreeg Ebo Taylor pas bekendheid in 2010, toen zijn album ‘Love and Death’ uitkwam. Ik heb dus tenminste 9 jaar zitten slapen.
En dan nog even over het gestreepte hemd dat hij draagt op de foto voor zijn elpee met The Pelikans… Ik wil niet veel zeggen – maar zo’n hemd wil ik voor mijn vent.