foto Eveline van Egdom
In de herfst van 2018 bogen wij – de jury van de Max Velthuijs-prijs 2019, bestaande uit: Brian Elstak, Olivia Ettema, Floor Rieder (voorzitter), Emilie Sitzia en ik – ons over de vraag welke Nederlandse illustrator deze prestigieuze, driejaarlijkse oeuvreprijs in 2019 toegekend zou moeten krijgen.
Er zijn nogal wat illustratoren die hiervoor in aanmerking komen. Hoe pak je dat aan? Er kan er maar één winnen. Wie kies je na ampele overwegingen en over wie laat je stilletjes een traan omdat je hem of haar de prijs ook gunde?
Eerder viel de eer voor deze prijs en het daarbij behorende niet onaanzienlijke geldbedrag van €60.000,- ten beurt aan respectievelijk: Mance Post (2007), Thé Tjong-Khing (2010), Wim Hofman (2013) en Dick Bruna (2016).
Onder toeziend oog van ambtelijk secretaris Aad Meinderts (tevens directeur Literatuurmuseum) leerden wij elkaar eerst een beetje kennen. Ik had weleens een middag op een Amsterdams terras zitten praten met Brian Elstak en vluchtig kennisgemaakt met Floor Rieder tijdens de opening van haar tentoonstelling bij WG Kunst in Amsterdam in 2017, maar de andere juryleden kende ik slechts van naam. En zo ongeveer was het voor iedereen.
Daarna begonnen we, ieder had inbreng vanuit eigen perspectief en expertise. Er waren drie illustratoren in de groep, waarvan twee dertigers: Floor Rieder (1985) en Brian Elstak (1980), en één vijftiger, Olivia Ettema (1962), met een indrukwekkende staat van dienst. Dan waren er nog twee kunsthistorici: Emilie Sitzia, hoogleraar illustratie aan de UVA, en ik. Die combinatie van mensen leverde gesprekken op over hoe het komt dat illustratie buiten het rijk van de beeldende kunst valt of daar zelfs van wordt uitgesloten. En over waarom dat vaak niet terecht is.
In het juryrapport zouden we later stellen:
Samen brachten we successievelijk zoveel mogelijk Nederlandse illustratoren in kaart waarvan we een heel oeuvre konden overzien. De Max Velthuijs-Prijs is immers een oeuvreprijs. Stapels boeken werden er op basis van onze longlist voor ons klaargelegd of in rugtassen door onszelf aangesleept. We bladerden, keken, gaven woorden aan onze waardering en kwamen uiteindelijk in stappen tot een shortlist door scherpe afwegingen te maken. Toen we tijdens een volgende vergadering allemaal onze drie favorieten bekendmaakten was er volop overlap, maar één naam prijkte bij iedereen op het lijstje, en dat was Sylvia Weve.
In het juryrapport verwoordden we onze bewondering voor haar werk als volgt:
Zo kon het zijn dat op 19 september 2019 een stralende Sylvia Weve de Max Velthuijs-Prijs 2019 in ontvangst nam in het Literatuurmuseum in Den Haag. Na een fantastische, uitdagende feestrede door Ted van Lieshout, die Sylvia Weve noopte tot een al even geestig weerwoord ten dank. Een door mij plechtig voorgelezen juryrapport en een roerend optreden van Bette Westera en haar man Diederik van Essel, die haar op muziek gezette gedichten ten beste gaven, omlijstten de zonnige middag.
PS. Wie ik de prijs ook gunde? Over wie ik die traan liet? Ga ik niet zeggen…
v.l.n.r.: Emilie Sitzia, Olivia Ettema, Brian Elstak, Floor Rieder
Jury 2019
Max Velthuijs-prijs